Echipamentele periferice asigură comunicarea dintre om și mașină la intrarea și ieșirea informațiilor din unitatea centrală și stocarea unui volum important de date care pot fi reutilizate ulterior.Deasemenea echipamentele periferice asigură comunicațiile cu alte rețele de calculatoare,Internet.
Principalele funcţii ale echipamentelor periferice de intrare/ieşire, în cadrul unui sistem de calcul pot fi grupate astfel:
- asigură afişarea/tipărirea rezultatelor prelucrării într-o formă accesibilă utilizatorului;
- permite utilizatorului posibilitatea de a supraveghea şi interveni, pentru asigurarea funcţionării corecte a sistemului, în timpul unei sesiuni de lucru.
Tastatura sau keyboard-ul
Tastatura este o componentă hardware periferică a calculatorului ce permite utilizatorului să introducă în unitatea centralǎ a acestuia date (litere, cifre și semne speciale) prin apăsarea unor taste. Cele mai folosite tastaturi pe plan mondial sunt cele de tip QWERTY. Un alt tip de tastaturi este tipul QWERTZ. Denumirile vin de la primele șase taste de pe rândul al treilea. Tipul QWERTY se folosește mai ales în țările anglofone, iar celelalte folosesc mai ales tipul QWERTZ.
Tastatura ia în considerație nu numai apăsarea (durata) unei taste, dar și momentul eliberării acesteia, fiecare acțiune fiind înregistrată separat. Există două categorii de taste:
- "taste comutatoare" – au efect când sunt apăsate și/sau când sunt eliberate
- "taste de control" - au efect numai atunci când sunt acționate (apăsate)
Mouse-ul
Mausul este unul dintre cele mai importante dispozitive periferice de introdus comenzi ale computerului (calculatorului electronic) modern. A devenit aproape un "element" hardware standard al oricărui computer. De obicei mausul este un obiect mic echipat cu una sau mai multe taste, modelat astfel încât să poată fi apucat și mânuit ușor cu mâna. Principiul lui de funcționare se bazează pe recunoașterea de către computer a mișcării sale relativă la suprafața plană pe care este așezat și deplasat.
Mișcarea mausului este detectată de un senzor situat în partea sa inferioară, preluată, digitalizată și apoi printr-o interfață adecvată transmisă computerului la care e atașat. Informația de mișcare a mausului în spațiul bidimensional (2D) este convertită tot în mișcare bidimensională (2D) a unui cursor identificator-indicator grafic pe ecranul unui monitor.
- mecanic-are o bilă metalică sau de cauciuc ce se poate roti în toate direcțiile mutînd corespunzător indicatorul pe ecran,sensul de mișcare fiind detectat prin senzori incorporați;
- optic-pentru detectarea mișcării se folosește un laser;deplasarea se face folosind o suprafață specială,dotată cu o grilă.Acest tip de mouse răspunde mai rapid și mai precis decît cele mecanice,dar sunt și mai scumpe.
- optomecanic-folosește o combinație de tehnologii mecanice și optice,dar nu necesită suprafețe speciale.
Monitorul
Monitorul este un suport de ieșire pe care calculatorul scrie rezultatele prelucrărilor,mesajele pentru utilizator și informațiile despre starea sistemului.Acesta face parte dintr-un dispozitiv numit display sau monitor care este format și din circuite necesare obținerii imaginii pe ecran.Monitorul este conectat la o placă video(adaptorul video) din calculator care prelucrează semnalele primite de la procesor pentru a le transforma în imagini grafice.
Măsurători de performanță
Parametrii de performanță ai unui monitor sunt:
- Luminozitatea, măsurată în candele pe metru pătrat (cd/m²).
- Mărimea imaginii vizualizabile, măsurată diagonal. Pentru CRT-uri, mărimea este, de obicei, cu un țol mai mică decât tubul.
- Rezoluția ecranului, numărul de pixeli (puncte informaționale alb/negru) ce pot fi afișați pe fiecare dimensiune.
- Distanța dintre subpixeli de aceeași culoare, măsurată în milimetri. Cu cât această distanță este mai mică, cu atât mai ascuțită va fi imaginea.
- Rata de reîmprospătare descrie numărul de iluminări ale ecranului, într-o secundă. Rata maxima de reîmprospătare este limitată de timpul de răspuns.
- Timpul de răspuns, timpul necesar unui pixel să treacă din starea activă (negru), în starea inactivă (alb) și în cea activă, din nou (negru). Este măsurat in milisecunde (ms).
- Raportul de contrast este raportul dintre luminozitatea celei mai strălucitoare culori (alb) și a celei mai întunecate culori (negru), pe care ecranul este capabil să le producă.
- Consumul de putere (energie), măsurat în wați.
- Raportul de aspect, lungimea orizontală comparată cu cea verticală, e.g. 4:3 este raportul standard de aspect, un ecran cu lungimea de 1024 de pixeli, va avea înălțimea de 768 de pixeli. Un ecran widescreen poate avea raportul de aspect 16:9, un ecran cu lungimea de 1024 de pixeli, va avea înălțimea de 576 de pixeli.
- Unghiul de vizualizare, capacitatea ecranului de a fi privit (neperpendicular) de la un unghi diferit de 90°, fără a surveni o degradare excesivă a imaginii, măsurat în grade, orizontal și vertical.
Căștile
Căștile audio, numite și căști auriculare sau și căști de audiție sunt dispozitive electrice pentru recepția și ascultarea sunetelor sau muzicii. Ele se amplasează ori peste urechi, ori în interiorul urechilor externe. Sunt prevăzute cu mici difuzoare și se pot atașa unui număr foarte mare de dispozitive electronice.
Cele mai des folosite căști audio sunt binauriculare, fiind făcute pentru auzul cu ambele urechi, eventual cu 2 canale de sunet diferite: stânga și dreapta; în acest caz ele sunt numite și „căști stereo”.
Totuși există și modele speciale numite mono, făcute pentru 1 singur canal de sunet, același pentru ambele urechi; în plus mai există și căști mono pentru o singură ureche.
Unele modele de căști audio au atașat la ele și un mic microfon, în dreptul gurii.
Microfonul
Microfonul este folosit pentru a înregistra diverse sunete pe calculator,conectat la placa de sunet.Este utilizat în telefonia prin Internet și la introducerea verbală a comenzilor.
Boxe
O boxă este un echipament care se poate conecta la dispozitive care pot reda conținut audio, cum ar fi calculatorul personal, CD-Playere sau telefoanele mobile. Ea poate fi activă (nu au nevoie de amplificator și pot fi conectate la orice dispozitiv care are ieșire pentru căști) sau pasivă. Boxele se găsesc în comerț în sisteme de 2.1, 4.1, 5.1 și 7.1. Au diferite dimensiuni, unele dintre ele fiind portabile.
Joystick-ul
Un joystick este un periferic al computerului personal sau un dispozitiv de comandă ce consistă dintr-o manetă care pivotează și transmite apoi unghiul său în două sau trei dimensiuni unui computer.
Aceste dispozitive sunt folosite de obicei la controlul jocurilor video și de obicei au unul sau mai multe butoane cu stări ce pot fi de asemenea citite de către computer. Termenul joystick a devenit un sinonim pentru dispozitivele de comandă pentru jocuri care pot fi conectate la un computer, pentru că PC-ul numește intrarea unde se conectează joystick-ul, "intrare pentru joystick". Cu același design de bază, dar cu o importanță mult mai mare, este și instrumentul principal de control al aparatelor de zbor (elicopter și, mai nou, avion). Se bazează pe același principiu al joystick-ului pentru PC, imprimându-și mișcarea 3D unui computer central ce îi transformă mișcările în diferite acțiuni (virare, urcare, coborâre).
Camera digitală
Camera digitală are aspectul unui aparat de fotografiat clasic.Obiectivul aparatului proiectează imaginea pe un plan CCD care sesizează intensitațile luminoase reflectate și convertesc semnalul receptat în coduri digitizate,pe care le stochează în memoria aparatului.Imaginile astfel obținute pot fi ulterior descărcate pe hard discul calculatorului,în vederea prelucrării și imprimării.
Scanerul
În domeniul computerelor, un scaner este un aparat care scanează optic ( = sondează, explorează prin baleiaj, linie cu linie și punct cu punct) imagini analogice, texte tipărite sau chiar și obiecte reale, și produce ca rezultat o imagine digitală în 2D. Se folosește pe scară largă în birouri, cel mai des sub forma unui aparat de pus pe masa de lucru, plat, cu "pat" de sticlă pe care se plasează documentul sau obiectul de scanat (vezi imaginea din dreapta).
Pentru scanări în masă (teancuri de foi separate) se folosesc dispozitive ajutătoare care trag singure foile la scanare, una după alta.
Imprimanta
Imprimanta face parte din categoria perifericelor de ieșire, aceasta fiind utilizată pentru transpunerea informației din calculator pe hârtie (un document, o poză sau orice altfel de fișier grafic, un e-mail, un articol etc.).
Imprimantele se clasează după mai multe criterii, de exemplu în funcție de scop (imprimare/tipărire) și de rapiditate, de procedeu, de dimensiunile maxime ale hârtiei pe care se imprimă și altele.
Tipuri de imprimante:
- imprimantă matriceală (sau „cu ace”), oferă o calitate (rezoluție) scăzută. Este folosită pentru foi de calitate scăzută, facturi fiscale etc. (în general documente tip), fiind singurul tip de imprimantă care permite imprimarea simultană a 2 sau 3 exemplare, folosind hârtie autocopiativă.
- imprimantă cu jet de cerneală, oferă o calitate medie înspre ridicată, la o viteză medie. Este folosită pentru documente, fotografii sau fișiere grafice.
- imprimantă laser, oferă o calitate ridicată la viteză înaltă. Folosește un toner special.
- imprimantă cu imprimare termică. Folosește o hârtie specială. Este utilizată pentru legitimații, carduri etc.
Imprimantele pot imprima pe hârtie de dimensiuni diferite, de la A0 - numai plottere (imprimante de dimensiuni mai mari folosite în general de firme pentru scheme CAD, afișe etc) și până la plicuri, fotografii etc.
Комментариев нет:
Отправить комментарий